خانه / مقالات / تصوف / جریان انحرافی مکتب نورعلی‌الهی و سوء استفاده از نام اهل حق

جریان انحرافی مکتب نورعلی‌الهی و سوء استفاده از نام اهل حق

تفاوت عقاید اهل حق و جریان انحرافی مکتب

بخش تصوف: “اهل حق” یا “یارسان” نام فرقه ای است که اوایل قرن هفتم هجری در منطقه کردنشین غرب ایران ظهور کرد. وجه تشبیه اهل حق همان آیین حقیقت و دین حقیقت است[۱] و یارسان به معنای یاران حق[۲] که بنابر قولی مرکب از دو کلمه یار به معنی دوست و صحابه و سان به معنای شاه و سلطان است که در مجموع به معنای پیروان و یاران سلطان اسحاق می باشد[۳]

با توجه به اینکه موسس فرقه یعنی سلطان اسحاق از منطقه کردستان عراق می باشد و بعدها به منطقه کردستان ایران مهاجرت کرد و همانجا از دنیا رفت در بعضی متون مقدس آنها از مسلک اهل حق به آیین کردان تعبیر شده است[۴]

با توجه به رویکرد متفاوت بزرگان اهل حق، گرایش های مختلفی در آن به وجود آمد که دو خط فکری متفاوت اصلی ترین این گرایش ها به حساب می آید.

گرایش اول

  گرایش اول خود را مسلمان شیعه دوازده امامی[۵] و از سلاسل عرفانی شریعت محمدی(ص)[۶] و تابع احکام قرآن[۷] می دانند.

گرایش دوم

گرایش دوم با سوء استفاده از نام اهل حق، خود را پیرو این گروه می دانند در صورتی که فرقه مکتب نورعلی الهی هستند و امروزه  توسط بهرام الهی از فرانسه مدیریت می‌شود. این مکتب اهل حق را آیینی مستقل[۸] می دانند و معتقدند افرادی که در جامعه اهل حق به دنیا می‌آیند اهل حق‌اند و شریعت و طریقت و معرفت را در جامه‌های قبلی گذرانده‌اند و در این جامه[۹] دیگر ملزم به اجرای فرایض شرعی نیستند … تا به روز حشر و باقی، به جز راه و رسم یاری، گرویدن به هر مذهب و مسلک غیری، محکوم و مردود است … آنها تابع دستورات «سرانجام پِردی وَری» است … این افراد با داشتن شارب و سه روز روزه و به جا نیاوردن سنت قرآن و در عین حال که تابع دستورات سرانجامی است اگر ادعای مسلمانی کند استغفراللّه کفر گفته است[۱۰] و به صراحت از تناسخ و وحدت وجود دفاع می کنند[۱۱]

ترور امام‌جمعه سابق هشتگرد، حجت‌الاسلام “صبائی گلپایگانی ماه عسل تفکرات و رویکرد انحرافی این گرایش بود. ساختار تشکیلاتی این گرایش و مقر آن در فرانسه  بیش از پیش ماهیت ضدانقلابی و معاند آن را آشکار می‌سازد. درحالی‌که اهل‌حق، تاکنون هیچ اقدامی برخلاف قوانین و مقررات ممکلتی نداشته‌اند و از این مکتب انحرافی برائت می جستند[۱۲] فرقه اهل حق یا همان گرایش اول، جریان مکتب که قاتل حجت‌الاسلام “صبائی گلپایگانی  عضو این مکتب انحرافی می باشد را رد کرده و از این گروه و رهبرشان نورعلی الهی به شدت تبری می‌جویند[۱۳]

نتایج حاصل از تحقیقات و بازجویی‌های صورت‌گرفته از قاتل امام جمعه هشتگرد، حاکی از این حقیقت ‌است که این فرد از مریدان جریان موسوم به “مکتب” به سرکردگی نورعلی‌الهی بوده که علاوه بر شرارت، سابقه چند فقره قتل را نیز در پرونده خود داشته است[۱۴]

اعلام برائت فرقه اهل حق از این مکتب انحرافی در حالی صورت گرفت که برخی رسانه های معاند با فرافکنی سعی در انحراف افکار عمومی داشتند و کوشیدند این قاتل خطرناک را به فرقه اهل حق انتساب دهند ولی فرقه اهل‌حق، فرقه نورعلی‌الهی را نفی و طرد کرد و عقاید و اصول ابداعی و انحرافی سرکرده این جریان را بی اعتبار دانست تا تفاوت عقاید اهل حق و جریان انحرافی مکتب بر همگان ثابت شود.



[۱] حق الحقایق، صفحه ۳۱۵، ۳۱۷، ۴۲۰

[۲] سرسپردگان، مقدمه، صفحه ۱۰

[۳] نامه سرانجام، صفحه ۲۲

[۴] نامه سرانجام ، صفحه ۵۸۲

[۵] برهان الحق، صفحه ۱۰

[۶] برهان الحق، صفحه ۶

[۷] برهان الحق، صفحه ۱۳۹

[۸] گنجینه یاری، صفحه ۱ـ۴ و ۱۲۸ به نقل از اطلاعیه دراویش پیرو نور علی الهی ضمیمه کتاب: اهل حق، تاریخچه، عقاید، فقه، صفحه۲۳۵

[۹] جسم

[۱۰] بیان الحق، قادر طهماسبی کرندی، ص ۴۴ و ۱۰۴ و ۱۱۱ـ ۱۱۲ و ۱۴۱ به نقل از اطلاعیه

[۱۱] همان،صفحه۳

 [۱۲] اهل حق تاریخچه، عقاید، فقه، ص ۲۲۶ـ ۲۴۰

[۱۳]  خبرگزاری فارس،کد خبر: ۱۳۹۴۱۱۰۳۰۰۰۷۲۶

[۱۴] خبرگزاری مشرق، کد خبر: ۵۲۶۶۷۱

 

درباره ی admin

همچنین ببینید

تفکرات التقاطی از نگاه شهید مطهری و بزرگان فرقه سیاسی صوفیه

تفکرات خاص نورعلی تابنده قطب صوفیه از جمله مسائلی است که همواره مورد هجمه درون …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *